onsdag 26. august 2009

Lære svenskene NORSK

Hei og hå!



Gården


Nå har jeg gått noen dager på Dille og trives masse!!! Det største problemet jeg har funnet ut er at svenskene IKKE skjønner NORSK!!! De ser så utrolig uinteligente ut, bare står der å ser rart på meg! Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å skjønne. For svensk og norsk er jo egentlig veldig likt!! De kobler rett og slett ikke at de like ordene er det samme... De prøver hvertfall skjønne hva jeg sier, hvertfall av og til, men til tider så sier de bare "ja, ja..." Også ser man så godt på dem at de ikke forstår. MEN dette kommer nok til å gå greit etterhvert, ettersom de lærer seg mer norsk, eller jeg begynner prate svensk. Det siste er vel det som er størst fare for at det kommer til å bli...


Et ord som kommer til å bli en klassiker er " kjempe flink" og "kjempe ......." Svenskene syntes "kjempe" er et utrolig morsomt ord. Så nå sier alle det hele tiden!

Ellers så går det veldig fint, enda ikke hatt noen ordentlige timer, så er en ganske myk start på skolen. Noe som er veldig bra!! Har hatt en ridetime, den var på torsdag. Den gikk ut på at vi skulle ri selvstendig inne i ridehuset, vi var 5 og 5 som red sammen. Først varmet vi opp i skritt og etter en stund så kunne vi prøve ut tølt og trav. Dette var for å se på hvilket nivå vi ligger på. Så de kan putte oss i forskjellige grupper. Så er spent på hvilken gruppe jeg havner i! Jeg fikk ri heidrun, en veldig søt hoppe, hun var fin å ri. Ganske typisk skolehest, sånn at når en hest gjør noe så gjør alle det. Og hun var litt hard i munnen. Fikk ikke ridd henne så lenge, ca 20 min. Rir henne gjerne igjen!! For hun var veldig søt og ri og var ganske frem. Kul hest!



Krummi


Grettir


Krummi

Grettir



I går fikk vi dra opp på fjellet å gå. Vi gikk rundt 2,5/3 timer til sammen, var utrolig flott tur! Ble veldig overask over at jeg nesten ikke merket noe til astmaen min. Tror jeg er i så god form som jeg aldri i mitt liv har vært. Var blandt noen av de første opp, og 3. nede. Var en kjempe flott tur! Var litt dum og tok ikke med meg kamera så jeg måtte ta bilder med mobilen. MEN fant ut når jeg kom hjem at jeg ikke hadde tatt med ledningen til mobilen, så får ikke lagt i bildene. De får komme litt senere en gang. Fikk brukt de nye fjellräven buksene, fjellskoene og de nye genserne mine... Og de funka SUPER bra!!!! Og alt var godt å gå i, Fikk bittelitt gnagsår av skoene, men har jo aldri brukt dem så ikke så rart, men fikk ikke noe særlig vondt når jeg gikk. Så det gikk kjempe fint!!!!! FLOTT tur, gjør det gjerne igjen!



Nå er det helg. Og er både stiv og støl. Det kan nok også skyldes at jeg sovna på sofaen i felleslokalet når vi så på film, Sovnet i 12 tiden og våknet klokka 4. Skjønte ingen ting, og så rundt meg at det var flere som hadde sovnet. Lå så utrolig vondt at jeg ikke klarte sovne igjen. Så gikk å la meg i min egen seng. Så i dag blir det kun avslapning!

Har tatt litt bilder av pyntetingene mine!!! Noe de fleste her i huset syntes er veldig imponerende, at jeg faktsik har tatt med meg og holder det ryddig og fint. De har vel funnet ut at jeg har med meg det meste.


vinduet ved sengen, Bilder av Happy, vase og blomst!



Fineste koppen og godt rundstykke!



Bilde av meg og Karianne + hest med vinger på veggen!


Gloomy bear, lys og blomster på pulten!

Engel og lys i vinduet ved senen!


Fineste koppen i verden! Skal begynne samle på mumikopper...



GOD HELG!!

5 kommentarer:

  1. heihei:) så fint du har pynta, og så fine hester. bra du likte rundstykkene, må bake mer, for her går de ned på høykant. Godt å høre at du har det fint:) da blir storesøster glad:)
    ringer deg etterpå:)
    klem fra karianne

    SvarSlett
  2. hej på dig!
    det ligger en award og utfordring å venter på deg i bloggen min:) husk å legg deg til som følger nå da:) er så moro, for en gangs skyld er det no datagreier som jeg er flinkere på enn deg, hehe.
    "kalleklov, en morsom liten skrue, med mye rart i hode"
    ligger forresten også bilde av magnetene jeg har lagd til deg i bloggen min.

    hejdå (må skrive litt svensk så du forstår meg)

    SvarSlett
  3. forresten blir jeg helt forelska når jeg ser den mumikoppen, er sååå fiiiin:)

    SvarSlett
  4. Hei! nu må du blogg mær ja elisabeth :D æ e jo nyskjerri på koss de går me dæ, å følge me her jo! Kanj feræstn henj æ kjæm bortom dille en snåptur på mandag =) håpe vi treffes! hils te lærera fra mæ, åsså besøk bloggen min samtidi å da:D
    maria valstad

    SvarSlett
  5. hellu!! nå må du snart få lagt inn nytt innlegg her!! tregt nett er for dårlig unnskyldning!

    SvarSlett